OM EVENTET


Female Start-Up Day är ett event av och för kvinnor. Varje termin ges två kvinnliga projektledare förtroendet att planera och skapa denna dag. Under dagen deltar cirka 20 kvinnliga studenter från Uppsala som tillsammans får möjlighet att nätverka och därigenom utbyta erfarenheter med varandra. Eventet har visat sig vara mycket uppskattat bland kvinnliga studenter, vilket är superkul!

Vi tycker att entreprenörskap är fantastiskt!
Delta under FSD om du också tycker det.


Våren 2019


8 maj, 2019. Female Start-Up Day ägde rum i en entreprenör-hub för kvinnor – Hera Hub, Uppsala. Under dagen fick de kvinnliga studenterna möta kvinnliga entreprenörer samt ta del av god mat och inspirerande samtal.

Michaela Berglund – Feminvest

Michaela driver nätverket Feminvest, som har ambitionen att inspirera och utbilda kvinnor att våga äga mer, både som investerare och som entreprenörer. Nätverket har för närvarande 20 000 medlemmar bestående av kvinnor i alla åldrar med den gemensamma nämnaren; att se sitt ägande växa på olika sätt.


Susanne Bredenberg – Emplicure AB

Susanne är VD och en av grundarna av läkemedelsföretaget Emplicure. Hon har en bakgrund inom läkemedelsforskning och erfarenhet från olika ledande befattningar inom läkemedelsindustrin. Susanne har ett intresse för organisationsutveckling, speciellt inom innovationsutveckling. Hennes mål är att Emplicure ska utvecklas till ett företag där medarbetarna känner sig tillfreds och där de får möjlighet att utvecklas. För Susanne är det självklart att företagskulturen ska präglas av att en delande av såväl kunskap som erfarenheter. Tack vare detta kan individerna och företaget växa.


Martina Kaski – Eldstickan

Martina är grundaren av Eldstickan. Hon hade länge letat efter något estetiskt för att tända ljus. När hon bara kunde hitta den klassiska tändstickan i en kartong kom hon fram med tanken på att producera sin egen produkt. ”Istället för att gömma tändsticksaskar ville jag skapa något elegant som man vill ha framme. På samma sätt som doftljus har tagit en naturlig plats i hemmet som en inredning, bör tändsticksasken också kunna göra det.” Martina kom på idéen om att ha tändstickor i en glasflaska. Under sin mammaledighet gick hon runt med hennes barnvagn till olika inredningsbutiker för att visa upp produkten och för att fånga ett intresse.


Adeline Sterner – Maison Fortunée

Adeline är en entreprenör med inriktning på detaljhandel och konsumenter. Efter en karriär hos McKinsey & Co grundade hon sitt första företag, Add Ice Cream. Hon sålde Add Ice Cream till en internationell spelare och flyttade till Los Angeles för att expandera verksamheten. År 2018 lämnade hon företaget och fokuserar nu på hennes nya satsning, Maison Fortunée. Maison Fortunée är ett inredningsmärke med en D2C-modell. Hon är också en investerare och blev nyligen mamma. Adelines föreläsning fokuserade på hur du startar ett företag från början – vilket är någonting hon känner passion för. ”Oavsett om du vill bygga ett imperium eller ha en verksamhet på sidan, är kunskap om eget företagande någonting som alla bör lära sig.”


Case med Rebbel Mountain

Vi djupdök in i ämnet ”hur man använder en ”one-page business plan” som ett verktyg för att göra din affärsidé till ett företag”.


Tack till årets sponsorser

Svava blommor, Upsala färg, Hava skafferi och salonger, Earth Bitee, Tony’s Chocolonely, Redbull, Eldstickan, Campusbokhandeln, Lindvalls kaffe, Triller, GetRaw.


TIDIGARE TALARE


Nedan är några av tidigare års inspirerande kvinnliga entreprenörer.

Charlotte Grip
Amanda Midhamre
Jessica Stark
Caroline Lidman
Jennie Liljefors
Stina Bergfors
Sini Liu
Ronja Koepke
Nataliya Stoyanovych 
Sara Lycke
Johanna Nygård
Julia Delin